-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:35539 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:23

منظور از «يوم الفصل» (روز جدائي) كه از جمله اسماء قيامت است چيست؟
قيامت روز جدايي (يوم الفصل) است. در اين روز پرهيزكاران از تبهكاران جدا شده و از آنها تمايز مييابند. انسانها در دنيا همه با هم و به ظاهر در يك شكل و قيافه زندگي ميكنند، امّا در قيامت روزي كه همه يك جا گرد ميآيند بَدان از نيكان جدا ميشوند: «إنّ يوم الفصل ميقاتُهم أجمعين» دخان/40 [يا روزي است كه در آن خصومتها فيصله مييابد و گنهكاران جدا ميشوند]: «و امتازوا اليومَ أيّها المجرمون» يس/59 و به آنان خطاب ميشود: [اين همان روز فصل است كه شما آن را تكذيب ميكرديد و آن را دروغ ميپنداشتيد]؛ «هذا يومُ الفصل الّذي كنتم به تُكذّبون» صافات/21 قرآن كريم به پيامبر(ص) ميفرمايد: [تو چه ميداني روز فصل چيست؟] «و ما أدريك ما يوم الفصل» مرسلات/14 آنگاه ويژگيهاي اين روز را برشمرده، ميفرمايد: به بدكاران گفته ميشود، برويد به سوي ساية سه شاخه (دودهاي خفقان بار آتش)؛ سايهاي كه نه آرام بخش است و نه از شعلههاي آتش جلوگيري ميكند. جرقههايي همچون كاخ از خود پرتاب ميكند. گويي جرقّهها چون شتران زردرنگي است كه به هر سو پراكنده ميشود. امروز روزي است كه بدكاران نميتوانند سخن بگويند و از خويش دفاع كنند به آنان اجازة عذرخواهي داده نخواهد شد: «انطلقوا إلي ما كنتم به تكذّبون...» مرسلات/29 پس از اين آيات ميفرمايد: «هذا يوم الفصل جمعنكم و الأوّلين» مرسلات/38؛ [اين همان روز جدايي حقّ از باطل است كه شما و پيشينيان را در آن گرد آوردهايم]. سپس ميافزايد: اگر چارهاي در برابر حكم من براي فرار از چنگال عدالت داريد انجام دهيد: «فإنْ كان لكم كيدٌ فكيدون» مرسلات/39

: آية الله جوادي آملي
تفسير موضوعي قرآن ج 4 (معاد در قرآن)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.